Dzisiejszy model pracy pozwala większości branż na zorganizowanie zespołów w dowolnym miejscu na świecie. Zorganizowanie pracy w oparciu o zdalny model pracy oferuje możliwości, jakie trudno osiągnąć pracownikom pracującym w tym samym biurze. Rosnące koszty komunikacji mogą oznaczać że w przyszłości większość pracowników nie posiadających bezpośredniego kontaktu z klientem lub materiałem będzie pracować zdalnie.
Jedyne powody dla których nie wszyscy jeszcze pracujemy z zaciszu własnego leżą po części w nieprzygotowaniu tak pod względem osobowości, jak i narzędzi wspomagających pracę zdalną.
Odpowiednia strategia operacyjna, wykorzystanie narzędzi efektywnego planowania i komunikacji pozwala niemal każdemu biznesowi na zyskanie realnej szansy poprawienia jakości pracy pracowników wykonujących prace zdalnie, jak również poprawienia jakość zadań wykonywanych przez pracowników stacjonarnych. Wraz z wzrostem kosztów pracy i trudności w pozyskiwaniu pracowników, już samo podniesienie efektywności istniejącej kadry oznacza realne oszczędności w każdym przedsiębiorstwie opartym na wiedzy, nawet jeśli nie w każdym biznesie model pracy zdalnej się nie sprawdzi.
Dla wielu przedsiębiorstw organizowanie pracy zdalnej jest efektem nie tylko rozwoju potencjału i infrastruktury firmy czy chęci poprawienia efektywności istniejącej kadry pracowników. Zorganizowanie pracy zdalnej obecnie najczęściej wynika z konieczności zapewnienia ciągłości pracy przedsiębiorstwa oraz koniecznością współpracy ze specjalistami z różnych lokalizacji, których ciężko by pozyskać w lokalizacji głównej siedziby przedsiębiorstwa.
Firmy organizujące prace wokół zdalnych zespołów na ogół wcześniej czy później osiągają wyższy poziom wewnętrznej organizacji, ponieważ nie mogą polegać jedynie na dobrym zgraniu pracowników w jednym biurze. Efektywna praca zdalna wymaga przede wszystkim zapewnienia odpowiedniej jakości zarządzania, a także systemów organizacji samej pracy. Systemy planowania pracy, tworzenia harmonogramów, zarządzania projektami czy pracy zadaniowej to tylko niektóre przykłady narzędzi, z których mogą skorzystać pracownicy stacjonarni, a także zewnętrzni specjaliści współpracujący w ramach wspólnej wirtualnej przestrzeni.
Wielu przedsiębiorców popełnia błąd wdrażając różne systemy w odosobnieniu od siebie, efektywnie dublując informacje i pewne czynności, jakie użytkownicy muszą wykonywać aby korzystać z tych systemów. Analogicznie, kupowanie jednego zintegrowanego systemu często pozbawia przedsiębiorstwo funkcjonalności, jaka potrzebna jest konkretnemu działowi, lub wręcz ma zastosowanie do specyficznego rodzaju projektu jaki w danym momencie firma realizuje. Dopiero odpowiednie wyważenie decentralizacji i integracji poszczególnych modułów wraz z jednoczesnym zapewnieniem automatyzacji całego systemu i procesów pomiędzy różnymi modułami powoduje że firma może zapewnić wyższą produktywność pracowników dzięki efektowi skali.
Zorganizowana praca jako taka jest przeciętnie bardziej przewidywalna dla klientów, jak również i dla zarządu zarządu, a tym samym zwiększają poczucie bezpieczeństwa samych pracowników. Opieranie się na pracy zdalnej nie oznacza pracy w izolacji, a wręcz przeciwnie. Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi umożliwia intensyfikowanie komunikacji tam gdzie typowo ograniczana jest ona przez spotkania. Sama praca zdalna może przynieść wiele korzyści dla pracowników preferujących pracę w ciszy i skupieniu przy strukturyzowanej komunikacji w zespole. Nowoczesne narzędzia pozwalają na łączenie synchronicznych kanałów komunikacji takich jak video i chat, oraz asynchronicznych, takich jak wiadomości i komentarze.
Comments are closed.